150 rokov vývoja motorových píl





Reťazové píly sú dnes pre lesníkov, lesných robotníkov či záhradkárov samozrejmosťou. Ich rýchly technologický vývoj je však fascinujúci. Od 19 storočia sa experimentovalo s ručným, alebo parným pohonom. Vtedajšie predpovede vývoja, však predčili všetky očakávania.

-- dvojmužná píla poháňaná kľukou --














-- píla poháňaná mobilným parným strojom --














Cesta k dnešnej motorovej píle bola dlhá a zložitá, a nebola výtvorom jedného vynálezcu. Mnoho nadšencov, lekárov, technikov a dizajnérov položilo v rokoch 1857 až 1910 základy pre stavbu dnešnej motorovej píly. V Amerike, ktorá už vtedy bola lídrom v oblasti mechanizácie, vznikali mnohé zvláštne konštrukcie a riešenia, niektoré sa dokonca aj vyrobili. Ich praktické využitie nebolo dobré a žiadna z týchto konštrukcií sa neujala.

Napríklad dvojmužná píla z roku 1861 (na obrázku), ktorá sa vyvážala aj do Európy. Dvaja muži otáčali kľukou a pomocou prevodovky sa píla pohybovala. Toto zariadenie bolo veľmi ťažké, pílenie bolo únavné a navyše ho bolo treba prácne dopraviť do lesa. Dvaja muži sa pri prevoze stroja narobili viac, ako by strom zoťali sekerou.

Prvé motorové píly 1905 - 1925

V roku 1906 inžinieri v Idaho postavili prvú benzínovú pílu, hoci veľmi jednoduchú, návrhári boli veľmi spokojný s jej funkčnosťou. Neskôr pílu vylepšil staviteľ mostov Charles Wolf, a zaviedol ju do výroby vo väčších množstvách.

Uznanie si vyslúžil aj švédsky inžinier Alexander West Pole, ktorý postavil v roku 1912 motorovú pílu s týmito charakteristikami: spaľovací motor, ohybný hriadeľ pre prenos sily, rukoväť v tvare U a nosná konštrukcia. Ohybný hriadeľ bol neskôr nahradený hnacím hriadeľom.
S touto pílou však v roku 1917 nepochodil pred Švédskou komisiou pre motorové píly, kôli mnohým poruchám. Napriek tomu položil základy pre výrobu motorovej píly.
Vývoj prebiehal aj v Rakúsku, Fínsku, Poľsku.

Éra dvojmužných píl 1925 - 1960

V Nemecku firmy STIHL a DOLMAR vyrábali dvojmužné píly vo veľkých množstvách. Presadili sa nižšou hmotnosťou a vyšším výkonom. Americké pokusy o dvojmužné píly sa nepresadili, kôli vysokej hmotnosti a celkovej ťažkopádnosti.

V polovici 30. rokov firma STIHL priniesla viaceré inovácie napr:
- použitie ľahkých zliatin ( hliníka a horčíka )
- odstredivá spojka
- magnetické zapaľovanie zo zotrvačníkom
Vývoj jednomužnej motorovej píly prebiehal v USA počas druhej svetovej vojny. Amerika sa chystala na vylodenie vo Francúzku a zo strachu z nemeckých drevených protitankových zátarasov venovala veľa úsilia výrobe malej motorovej píly. Pílu vyvinula firma McCulloch.
Po vojne sa v USA zamerali na výrobu jednomužných píl a v Európe sa obnovila výroba dvojmužných píl. Keď boli do severnej Európy dodané Americké jednomužné píly rýchlo získali na obľube a našli svojich napodobiteľov.
V roku 1950 firma Stihl vyrobila prvú jednomužnú pílu v Európe model BL. Píly boli stále ťažké, preto u lesníkov stále pretrvával záujem o dvojmužné píly, ktoré boli síce o niečo ťažšie, ale zo strojom pracovali dvaja muži. Jednomužné motorové píly získali obľubu v armádach. Neskôr však prišiel prielom a jednomužné píly boli stále zdokonaľované a získavali si stále väčšiu obľubu u lesníkov, ale aj u hasičov.

Neustály technický rozvoj je prezentovaný aj v tomto koncepte STIHL 2000, vznikol v 80. rokoch a takto si vtedajší inžinieri predstavovali motorovú pílu v roku 2000. Podobá sa?
-- STIHL 2000 --


2 komentáre:

  1. Celkom sa podobá, akurát je smiešne že nemá štartovanie.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Janiucco, bylo by dobré si skutečnou historii motorových pil řádně prostudovat a dál nešířit některé bludy a přání (otce myšlenek). "Švédská komise pro motorové pily " v roce 1917 ? Ch. Wolf je především vynálezcem pilového řetězu a rozhodně nic nezaváděl do výroby. A "Éra dvojmužných pil " ? Lerp a Stihl nejprve prodávali cizí skutečné dvoumužné motorové řetězové pily a teprve potom, po okopírování (Stihl), prodávaného, postavil pilu svoji !

    OdpovedaťOdstrániť