Základný motor
Ako technická zvláštnosť je
DOLMETTE vybavená 24-valcovou dvojtaktnou pohonnou jednotkou, aká
doposiaľ v tejto konštrukčnej podobe ešte neexistovala. Pomocou
dvanástich ozubených remeňov je výkon 24 motorov z reťazových
píl DOLMAR prenášaný na 5-stupňovú prevodovku Harley Davidson.
Ako základný prvok slúži
profesionálna reťazová píla PS-7900, ktorá so svojou výkonovou
hmotnosťou 1 kg na konskú silu zaujíma v súčasnosti špičkové
miesto medzi profesionálnymi benzínovými motorovými pílami. V
sériovom vyhotovení má každá z týchto vzduchom chladených
vysokovýkonných pohonných jednotiek s objemom 79 cm3 výkon 4,6 kW
(6,3 k) pri 9500 otáčkach za minútu. Základom pre vysoký
špecifický výkon 59 kW na liter, ktorý vyniká spomedzi výkonov
ostatných motorových píl, je technológia DOLMAR High Performance
Combustion. Pod týmto označením sa rozumie špeciálny dizajn
šiestich sacích a výfukových kanálov v kombinácii s
asymetrickou kalotou spaľovacej komory a riešením kľukového
priestoru, ktorý umožňuje toto vysoko efektívne spaľovanie s
nízkou úrovňou škodlivín. Pre použitie v DOLMETTE sa podarilo
výkon motorov ešte o niečo zvýšiť a poskytujú teraz 5,2 kW
(7,1 k) pri 10 000 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment
je 5,5 Nm pri 7750 otáčkach za minútu. Pre 24-valcovú pohonnú
sústavu vychádza takto pri celkovom objeme necelých 1,9 litrov
výkon 125 kW (170 k) a krútiaci moment 130 Nm na odstredivých
spojkách.
Kompletná pohonná sústava
Centrálnu súčasť pohonnej sústavy
tvorí remeňová skriňa z hliníka. Okrem jedenástich remeňov na
spriahnutie pohonných jednotiek obsahuje aj odpadové vedenie
chladiaceho vzduchu. Na každej strane remeňovej skrine sa nachádza
dvanásť motorov umiestnených v dvoch radoch.
Motorové jednotky sú upevnené dvoma
zvislými čapmi, ktoré inak slúžia na upevnenie jazyka píly.
Vždy tri z týchto motorov sú prostredníctvom obojstranného
ozubeného remeňa spojené do jedného modulu. Jednotlivé pohonné
jednotky nie sú pritom tuho spriahnuté, ale odovzdávajú svoj
krútiaci moment prostredníctvom odstredivých spojok, ktoré sú
súčasťou sériovej výbavy reťazových píl.
Prostredníctvom kaskády ďalších
troch ozubených remeňov sa výkon ôsmich modulov spája na jednom
hnacom hriadeli. Z tohto hnacieho hriadeľa sa výkon pomocou
dvanásteho ozubeného remeňa prenáša na spojku na vstupe
5-stupňovej prevodovky. Remeňový prevod slúži súčasne aj ako
3,45-násobná redukcia. Takto sa vysoké otáčky motorov redukujú
na znesiteľnú úroveň pre prevodovku, a to maximálne 4500 otáčok
za minútu. Trecí výkon potrebný pre remeňový prevod leží pod
10%, t. j. na vstupnom hriadeli prevodovky je pre trakciu k
dispozícii maximálny krútiaci moment viac ako 400 Nm.
Keďže motory nie sú vzájomne tuho
spriahnuté, spúšťa sa každá pohonná jednotka samostatne, nechá
sa krátko zahriať a znova sa vypne. Po ukončení zahrievacej fázy
pre všetky pohonné jednotky je možné všetky motory pohonného
ústrojenstva uviesť do činnosti.
Ďalším dôsledkom vyplývajúcim pre
kompletnú pohonnú sústavu z netuhého spriahnutia prostredníctvom
odstredivých spojok je samourčujúce (anarchistické) poradie
zážihov. Podmienené dvojtaktným princípom činnosti dochádza
na jednu otáčku motora k 24 zážihom, t. j. v priemere každých
15° otočenia kľukového hriadeľa. Táto pohonná sústava
zapaľuje takto štyrikrát častejšie na otáčku ako 12-valcový
štvortaktný motor!
Vďaka veľmi vysokým maximálnym
otáčkam, viac ako 15 000 otáčok za minútu, a nízkym radiacim
otáčkam odstredivej spojky pri cca 4000 otáčkach za minútu, je k
dispozícii extrémne široké využiteľné pásmo otáčok motorov
viac ako 11 000 otáčok za minútu. S dlhým prevodom dosahuje
DOLMETTE v prvom rýchlostnom stupni rýchlosť viac ako 120 km/h, s
krátkym cca 80 km/h.
Motorová píla ako ručné náradie je
navrhnutá tak, aby mala minimálnu hmotnosť. Pre valce a piesty je
preto použitý hliník, kľuková skriňa je zhotovená s prímesou
ešte ľahšieho magnézia. Vychádzajúc z tejto veľmi dobrej
východiskovej základne sa odfrézovaním sériovej magnéziovej
kľukovej skrine, ako aj vynechaním dielcov, ktoré nie sú potrebné
na tento účel, podarilo ešte znížiť hmotnosť jednej motorickej
jednotky zo 6,3 kg na 4,5 kg. Pre kompletnú pohonnú sústavu
vrátane prevodovky vychádza napriek dĺžke 2495 mm relatívne
nízka hmotnosť 188 kg.
Remeňový prevod
K technologickým vrcholom patrí aj
celkovo dvanásť hnacích remeňov spoločnosti ContiTech Power
Transmittion Group. Tieto prvky modernej techniky zabezpečujú, že
sila 24 motorov z reťazových píl bude spoľahlivo prenášaná na
asfalt.
Jedenásť obojstranných ozubených
remeňov CONTI SYNCHROTWIN® na báze SUPREME opatrených špeciálnou
ťažnou vetvou prebieha vo viacerých stupňoch serpentínovo medzi
24 motormi z reťazových píl. Ďalší 100 milimetrov široký a
jednoducho ozubený vysokovýkonný remeň CONTI SYNCHROFORCE®
SUPREME zabezpečuje koncový pohon.
Z dôvodu spriahnutia motorov cez
odstredivé spojky, a tým anarchistickému sledu zapaľovania
jednotlivých pohonných jednotiek, sa museli inžinieri spoločnosti
DOLMAR GmbH pri tejto doposiaľ nerealizovanej konfigurácii pohonu
vydať novou cestou. Spolu so spoločnosťou ContiTech bolo možné
túto výzvu vyriešiť navrhnutím remeňov, pri ktorej je
asynchrónny beh prenášaný na zadné koleso cez viaceré prevodové
stupne s rôznou relatívnou rýchlosťou.
Pri nerovnomernom vývoji sily musia
remene odolať extrémnemu zaťaženiu. Adekvátne náročný bol
vývoj: Na zníženie rázov z asynchrónneho zachytávania sily
musia remene disponovať obzvlášť vysokou pevnosťou zubov v
strihu. V normálnom prípade je to možné dosiahnuť obzvlášť
tuhým remeňom – podmienky v DOLMETTE si však vyžadovali čo
najpružnejší remeň. Inžinieri spoločnosti ContiTech upravili
teda jestvujúci polychlóroprénový remeň a zosilnili spojenie
materiálového kompozitu a ťažnej vetvy až na hranice možného.
Aby sa dala táto sila prenášať v úzkom konštrukčnom priestore
motocykla a pomocou remeňov s veľmi malou šírkou, bolo nutné
prekročiť hranice doposiaľ známych aplikácii.
Podvozok
Centrálnu súčasť rámu tvorí
remeňová skriňa vyhotovená ako samonosná konštrukcia s dĺžkou
2495 mm. Na túto skriňu je priskrutkovaná predná časť rámu z
32 mm kruhového profilu. V hlave riadenia je uložená vidlica
Techno Plus vyfrézovaná z plného materiálu s teleskopickými
pružiacimi prvkami. Zoskrutkovaná zadná časť je zhotovená
taktiež z 32 mm kruhového profilu a nesie bez odpruženia obrovské
8˝“ plné diskové koleso s pneumatikou 240/40 x 18“. Vpredu je
namontované 3˝“ hliníkové lúčové koleso s pneumatikou 120/90
x 18“. Celá motorka dosahuje dĺžku 3870 mm a šírku 590 mm.
Keďže pohonná jednotka pozostáva
prevažne z hliníka a horčíka a napriek svojim 24 valcom váži
len 188 kg, podarilo sa celkovú hmotnosť DOLMETTE obmedziť na
niečo vyše 300 kg.
Takto dosahuje výkonová hmotnosť
veľmi priaznivú hodnotu 1,8 kg/k. Aby bolo možné tento agregát
aj náležite ubrzdiť, sú vpredu použité 16-piestové dvojité
kotúčové brzdy s priemerom kotúča 292 mm. Zadné koleso je
taktiež brzdené 292 mm kotúčom pomocou 4-piestovej čeľuste.
Video
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára