Motorka DOLMAR Dolmette


Základný motor
Ako technická zvláštnosť je DOLMETTE vybavená 24-valcovou dvojtaktnou pohonnou jednotkou, aká doposiaľ v tejto konštrukčnej podobe ešte neexistovala. Pomocou dvanástich ozubených remeňov je výkon 24 motorov z reťazových píl DOLMAR prenášaný na 5-stupňovú prevodovku Harley Davidson.

Ako základný prvok slúži profesionálna reťazová píla PS-7900, ktorá so svojou výkonovou hmotnosťou 1 kg na konskú silu zaujíma v súčasnosti špičkové miesto medzi profesionálnymi benzínovými motorovými pílami. V sériovom vyhotovení má každá z týchto vzduchom chladených vysokovýkonných pohonných jednotiek s objemom 79 cm3 výkon 4,6 kW (6,3 k) pri 9500 otáčkach za minútu. Základom pre vysoký špecifický výkon 59 kW na liter, ktorý vyniká spomedzi výkonov ostatných motorových píl, je technológia DOLMAR High Performance Combustion. Pod týmto označením sa rozumie špeciálny dizajn šiestich sacích a výfukových kanálov v kombinácii s asymetrickou kalotou spaľovacej komory a riešením kľukového priestoru, ktorý umožňuje toto vysoko efektívne spaľovanie s nízkou úrovňou škodlivín. Pre použitie v DOLMETTE sa podarilo výkon motorov ešte o niečo zvýšiť a poskytujú teraz 5,2 kW (7,1 k) pri 10 000 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment je 5,5 Nm pri 7750 otáčkach za minútu. Pre 24-valcovú pohonnú sústavu vychádza takto pri celkovom objeme necelých 1,9 litrov výkon 125 kW (170 k) a krútiaci moment 130 Nm na odstredivých spojkách.
Kompletná pohonná sústava
Centrálnu súčasť pohonnej sústavy tvorí remeňová skriňa z hliníka. Okrem jedenástich remeňov na spriahnutie pohonných jednotiek obsahuje aj odpadové vedenie chladiaceho vzduchu. Na každej strane remeňovej skrine sa nachádza dvanásť motorov umiestnených v dvoch radoch.

Motorové jednotky sú upevnené dvoma zvislými čapmi, ktoré inak slúžia na upevnenie jazyka píly. Vždy tri z týchto motorov sú prostredníctvom obojstranného ozubeného remeňa spojené do jedného modulu. Jednotlivé pohonné jednotky nie sú pritom tuho spriahnuté, ale odovzdávajú svoj krútiaci moment prostredníctvom odstredivých spojok, ktoré sú súčasťou sériovej výbavy reťazových píl.
Prostredníctvom kaskády ďalších troch ozubených remeňov sa výkon ôsmich modulov spája na jednom hnacom hriadeli. Z tohto hnacieho hriadeľa sa výkon pomocou dvanásteho ozubeného remeňa prenáša na spojku na vstupe 5-stupňovej prevodovky. Remeňový prevod slúži súčasne aj ako 3,45-násobná redukcia. Takto sa vysoké otáčky motorov redukujú na znesiteľnú úroveň pre prevodovku, a to maximálne 4500 otáčok za minútu. Trecí výkon potrebný pre remeňový prevod leží pod 10%, t. j. na vstupnom hriadeli prevodovky je pre trakciu k dispozícii maximálny krútiaci moment viac ako 400 Nm.

Keďže motory nie sú vzájomne tuho spriahnuté, spúšťa sa každá pohonná jednotka samostatne, nechá sa krátko zahriať a znova sa vypne. Po ukončení zahrievacej fázy pre všetky pohonné jednotky je možné všetky motory pohonného ústrojenstva uviesť do činnosti.

Ďalším dôsledkom vyplývajúcim pre kompletnú pohonnú sústavu z netuhého spriahnutia prostredníctvom odstredivých spojok je samourčujúce (anarchistické) poradie zážihov. Podmienené dvojtaktným princípom činnosti dochádza na jednu otáčku motora k 24 zážihom, t. j. v priemere každých 15° otočenia kľukového hriadeľa. Táto pohonná sústava zapaľuje takto štyrikrát častejšie na otáčku ako 12-valcový štvortaktný motor!
Vďaka veľmi vysokým maximálnym otáčkam, viac ako 15 000 otáčok za minútu, a nízkym radiacim otáčkam odstredivej spojky pri cca 4000 otáčkach za minútu, je k dispozícii extrémne široké využiteľné pásmo otáčok motorov viac ako 11 000 otáčok za minútu. S dlhým prevodom dosahuje DOLMETTE v prvom rýchlostnom stupni rýchlosť viac ako 120 km/h, s krátkym cca 80 km/h.

Motorová píla ako ručné náradie je navrhnutá tak, aby mala minimálnu hmotnosť. Pre valce a piesty je preto použitý hliník, kľuková skriňa je zhotovená s prímesou ešte ľahšieho magnézia. Vychádzajúc z tejto veľmi dobrej východiskovej základne sa odfrézovaním sériovej magnéziovej kľukovej skrine, ako aj vynechaním dielcov, ktoré nie sú potrebné na tento účel, podarilo ešte znížiť hmotnosť jednej motorickej jednotky zo 6,3 kg na 4,5 kg. Pre kompletnú pohonnú sústavu vrátane prevodovky vychádza napriek dĺžke 2495 mm relatívne nízka hmotnosť 188 kg.

Remeňový prevod
K technologickým vrcholom patrí aj celkovo dvanásť hnacích remeňov spoločnosti ContiTech Power Transmittion Group. Tieto prvky modernej techniky zabezpečujú, že sila 24 motorov z reťazových píl bude spoľahlivo prenášaná na asfalt.
Jedenásť obojstranných ozubených remeňov CONTI SYNCHROTWIN® na báze SUPREME opatrených špeciálnou ťažnou vetvou prebieha vo viacerých stupňoch serpentínovo medzi 24 motormi z reťazových píl. Ďalší 100 milimetrov široký a jednoducho ozubený vysokovýkonný remeň CONTI SYNCHROFORCE® SUPREME zabezpečuje koncový pohon.  
Z dôvodu spriahnutia motorov cez odstredivé spojky, a tým anarchistickému sledu zapaľovania jednotlivých pohonných jednotiek, sa museli inžinieri spoločnosti DOLMAR GmbH pri tejto doposiaľ nerealizovanej konfigurácii pohonu vydať novou cestou. Spolu so spoločnosťou ContiTech bolo možné túto výzvu vyriešiť navrhnutím remeňov, pri ktorej je asynchrónny beh prenášaný na zadné koleso cez viaceré prevodové stupne s rôznou relatívnou rýchlosťou.

Pri nerovnomernom vývoji sily musia remene odolať extrémnemu zaťaženiu. Adekvátne náročný bol vývoj: Na zníženie rázov z asynchrónneho zachytávania sily musia remene disponovať obzvlášť vysokou pevnosťou zubov v strihu. V normálnom prípade je to možné dosiahnuť obzvlášť tuhým remeňom – podmienky v DOLMETTE si však vyžadovali čo najpružnejší remeň. Inžinieri spoločnosti ContiTech upravili teda jestvujúci polychlóroprénový remeň a zosilnili spojenie materiálového kompozitu a ťažnej vetvy až na hranice možného. Aby sa dala táto sila prenášať v úzkom konštrukčnom priestore motocykla a pomocou remeňov s veľmi malou šírkou, bolo nutné prekročiť hranice doposiaľ známych aplikácii.
Podvozok
Centrálnu súčasť rámu tvorí remeňová skriňa vyhotovená ako samonosná konštrukcia s dĺžkou 2495 mm. Na túto skriňu je priskrutkovaná predná časť rámu z 32 mm kruhového profilu. V hlave riadenia je uložená vidlica Techno Plus vyfrézovaná z plného materiálu s teleskopickými pružiacimi prvkami. Zoskrutkovaná zadná časť je zhotovená taktiež z 32 mm kruhového profilu a nesie bez odpruženia obrovské 8˝“ plné diskové koleso s pneumatikou 240/40 x 18“. Vpredu je namontované 3˝“ hliníkové lúčové koleso s pneumatikou 120/90 x 18“. Celá motorka dosahuje dĺžku 3870 mm a šírku 590 mm.
Keďže pohonná jednotka pozostáva prevažne z hliníka a horčíka a napriek svojim 24 valcom váži len 188 kg, podarilo sa celkovú hmotnosť DOLMETTE obmedziť na niečo vyše 300 kg.
Takto dosahuje výkonová hmotnosť veľmi priaznivú hodnotu 1,8 kg/k. Aby bolo možné tento agregát aj náležite ubrzdiť, sú vpredu použité 16-piestové dvojité kotúčové brzdy s priemerom kotúča 292 mm. Zadné koleso je taktiež brzdené 292 mm kotúčom pomocou 4-piestovej čeľuste.

Video

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára