Oleje:




Ako každý benzínový stroj aj píla potrebuje olejové náplne. Do píly lejeme vždy dva oleje a to olej do benzínu zmiešaný s palivom v pomere udávaným výrobcom, a olej na mazanie reťaze. Pri pílach renomovaných výrobcov ( Stihl, Dolmar, Husqvarna ) by sa mali používať originálne oleje, pri ostatných pílach si vyberte značku renomovaného výrobcu, a používajte jeho oleje.

Palivo:
Používa benzín 95 NATURAL ( zelená pištol ) a olej pre dvojtaktné motory. Pomer riedenia si udáva výrobca píly, alebo výrobca motora. Mal by sa používať kvalitný olej, nakoľko motorová píla je vysokootáčkový stroj. Mnoho ľudí v rámci šetrenia finančnými prostriedkami používa olej M2T, ktorý je síce dobrý do babety ale nie do píly. M2T sa odporúča pre motory do 5000 otáčok, M2T SUPER sa používa pre motory do 8000 otáčok. Priemerná motorová píla točí viac ako 10000 otáčok, takže je to asi jasné. Videl som už niekoľko zadretých píl, ktoré používali olej M2T.
Stihl a Dolmar predávajú červené oleje do benzínu a pomer riedenia je 1:50, čiže deci oleja na 5 litrov benzínu. Husqvarna používa zelený olej a pomer riedenia ako u Stihlu. U ostatných píl je to rôzne od 1:50 až po 1:25. Väčšinou býva pomer riedenia uvedený v návode na použitie, a zvykne bývať aj na zátke palivovej nádrže. Samozrejme benzín s olejom sa riedi v osobitnej bandaske a nie v nádrži píly. Občasný používateľ píly by si mal nariediť toľko palivovej zmesi, aby ju bol schopný spotrebovať v čo najkratší čas ( najneskôr do 2 mesiacov ). Olej z benzínom, keď sú zmiešané, tak sa navzájom rozkladajú, znižuje sa horľavosť benzínu a mazacia schopnosť oleja. Kvalitné polo syntetické oleje rozpúšťajú karbón, čím sa predlžuje životnosť motora aj servisné intervaly.
Výpočet pomeru:
1:50 = 1 diel oleja na 50 dielov benzínu - 1 dl oleja 50 dl ( 5 l ) benzínu

Oleje na mazanie reťaze ( pozri aj: reťaze )
Mal by sa používať originálny reťazový olej odporúčaný výrobcom, ale realita je rôzna. Odporúčam však pri novej píle minúť aspoň 2 litre originálneho oleja od výrobcu. Ak by bolo od výroby vadné olejové čerpadlo a použijete nejaký starý prepálený olej, nikto vám záruku neuzná, nakoľko použité mazivo bolo v rozpore z návodom na použitie.

Pozri aj:
Zadretá čínska motorová píla "STIHL"

Vodiace lišty



( pozri aj: reťaze )
Dĺžka vodiacej lišty by mala byť adekvátna k výkonu píly. Mnohý ľudia vyberajú pílu podľa dĺžky lišty, a podľa systému: čím dlhšia, tým lepšie. A obchodníci to vedia, ako inak by sme nemali plné hypermarkety píl, ktoré majú lištu 40 cm, a výkon 1,4 kW. Skúste trikrát hádať, ako potom vyzerá pílenie. Pri rezaní celou dĺžkou lišty bude píla iba "ručať" a trápiť sa, a vy s ňou. Takže ak je rozpočet na kúpu píly nízky a neostane na vyšší výkon, nesnažte sa to kompenzovať dlhou lištou. Píla slúži na pílenie a nie na to aby sme do nej potom kopali a nadávali jej, že nechce píliť...

Idem si do obchodu kúpiť lištu:

Dobrý deň, prosím si lištu na pílu. Predavač vám ju podá. Vy zaplatíte a idete spokojný domov.
Nezdá sa vám to príliš jednoduché?
V predchádzajúcom príspevku som písal o reťaziach - ich delení - to isté platí aj pri lištách. Ide o to, že predajvač nemá ani "šajnu" o tom akú máte doma pílu, takže buď mu donesiete starú lištu, alebo si odpíšte tabuľku ( na obrázku ), ktorú nájdete na lište a treba sa pozrieť na píle výrobcu a typ. Ak tabuľku nenájdete, tak zoberte do obchodu aj lištu aj reťaz.Údržba lišty:
Ak sa špici lišty pri koliesku nachádza malá dierka ( na obrázku nižšie ), tak je tam na to aby sa cez ňu mazalo ložisko kolieska. Môže sa mazať dvomi spôsobmi. Buď použijeme originál maznicu na lišty ( nutné zakúpiť si ), alebo použijeme klasickú plastovú injekčnú striekačku s tenkým hrdlom, takým aby sa zmestilo do dierky na mazanie. Ak sa tam dierka nenachádza, tak je lišta bezúdržbová.

Reťaze:



- sú súčasťou rezného ústrojenstva píly, a spolu s lištou robia to o čo nám ide - režú. Používa sa niekoľko typov, ktoré síce na prvý pohľad vyzerajú rovnako ( reťaz ako reťaz, nie? ), ale sú medzi nimi rozdiely. Rozlišujeme 3 základné delenia reťazí, a dvoch najväčších dovozcov reťazí na slovenskom trhu ( Stihl, Oregon ).
Spojka - skladá sa z dvoch častí, spojka s nitom a spojka bez nitu. Drží pokope vodiace články.
Vodiaci článok - jazdí v lište, dôležitým parametrom je jeho šírka. (1,1/1,3/1,5/alebo 1,6 mm)
Zub - skladá sa z dvoch častí:

"Malé" reťaze:
Označovanie: stihl: 3/8picco, oregon: 91
Používajú sa na malých motorových ( hobby ) pílach a nájdeme ich na takmer všetkých elektrických pílach. Šírka vodiaceho článku je väčšinou 1,3 mm, výnimočne 1,1 mm.

"Stredné" reťaze:
Označovanie: stihl:.325, oregon: 21
Nájdeme ich na väčších hobby pílach a na poloprofesionálnych a menších profi pílach. Šírka vodiaceho článku býva rôzna:
- 1,3 mm - pri hobby pílach
- 1,5 mm - pri reťaziach oregon ( Huaqvarna, Dolmar )
- 1,6 mm - Stihl

"Veľké" reťaze:
Označovanie: stihl: 3/8, oregon: 73
Používajú sa na vysoko výkonných poloprofi, alebo profi pílach. Šírka vodiaceho článku býva 1,5 mm u oregonu a 1,6 mm majú reťaze Stihl.

Je lepšia oblá alebo hranatá reťaz?
oblá - oblý profil reznej časti zuba:

hranatá - hranatý profil reznej časti zuba:

Reťaze s oblým profilom slúžia na pílenie "špinavého dreva". Čiže dreva, ktoré je zablatené, alebo inak znečistené. Odporúča sa ešte pri pílení na zemi, kde je zvýšené riziko zapílenia do pôdy a skál. Táto reťaz má dobrý rez a vydrží dlho ostrá. Hranatá má agresívnejší rez, a je určená na pílenie čistého dreva, alebo na stínanie stromov. Pri špinavom dreve sa dokáže veľmi rýchlo zatupiť.

Každý, kto má pílu, tak už asi bol kupovať reťaz a nie vždy tento obchod prebehol bez komplikácií. Úplne najlepšie si zobrať starú reťaz so sebou a je po probléme. Pretože pri konkrétnej reťazi nezáleží len na jej delení, nemenej dôležitý údaj je dĺžka - je daná počtom vodiacich článkov ( od toho sa odvíja aj cena reťaze - čím dlhšia, tým drahšia ). Argumentovanie, že je to taká žltá "štilka" z baumaxu nepomôže. Takže ak neprídete do obchodu a nepoviete: prosím si reťaz 3/8 picco, 52 článkov, šírka drážky je 1,3 mm, tak si radšej zoberte starú reťaz zo sebou a podajte ju predajcovi do ruky, že takúto novú si prosím.

Brúsenie reťazí:



Ostrá reťaz je zárukou kvalitného pílenia. To vie snáď asi každý, ale veľa ľudí to nedodržiava, pretože si ju nevedia správne nabrúsiť . Ide hlavne o to, že tupou reťazou drevo nie je pílené ale pálené. Vysoká rezná teplota postupne opotrebuje lištu a každý sa potom čuduje, že prečo sú také drahé, keď nič nevydržia. Ešte zaujímavejšie je keď niekto píli síce s ostrou reznou časťou zuba, ale má vysoké "obmedzováky", čiže výsledný efekt je asi taký, že rezná časť sa nedostane do kontaktu s drevom, takže sme znova pri pálení.


Pozri aj: nové články


Ako nabrúsiť reťaz?

Je niekoľko možností brúsenia reznej časti zuba:
1./ Nabrúsenie odborným servisom
- kvalitne nabrúsená reťaz profesionálnou brúskou a pravdepodobne aj skúseným človekom
- samozrejme to nieje zadarmo, cena by nemala presiahnuť 80,-Sk (2,65€)
- v cene je zahrnutá aj kontrola reťaze a prípadné zabrúsenie obmedzovacích zubov
2./ Nabrúsenie elekrickou brúskou
- treba si ju najprv kúpiť, v supermarketoch sa dá zohnať v cene okolo 1000-3000,-Sk( 33,19-99,58€).
- nezaručuje kvalitne nabrúsenú reťaz, treba sa to najprv naučiť. Najčastejšou chybou býva prehriatie zuba - rezná plocha fialovej až čiernej farby. Stáva sa to ak je brúsny kotúč dlho v zábere, alebo keď sa odoberá veľké množstvo materiálu.
- je veľmi pohodlné a je reálna návratnosť ceny brúsky.
3./ Brúsenie pilníkom
A tu býva naväčší kameň úrazu všetkých občasných pilčíkov. Kúpa pilníka ani zďaleka nezaručuje kvalitne nabrúsenú reťaz. Pri používaní pilníka treba reťaz brúsiť podstatne častejšie ako pri brúskach. Sklon správne nabrúseného zuba má byť 30 stupňov. Pokiaľ nieje dodržaný sklon, reťaz nepracuje správne - znepríjemňuje prácu - píla oveľa viac vibruje, oveľa rýchlejšie sa zatupí, a dochádza k opotrebovaniu vodiacej lišty. V predaji sú bežne dostupné pilníky s vodiacou lištou, kde je presne naznačený uhol 30 stupňov a aj človek, ktorý nemá skúsenosti s brúsením reťaze, ju dokáže nabrústiť takmer nachlp presne - vrelo odporúčam. pilník s vodiacou lištou

Brúsenie obmedzovacích zubov ( pozri príspevok reťaze )
Najprv musíme zistiť či ich vôbec treba brúsiť. Ako to zistíme? V predaji sú bežne dostupné a bežne predávané šablóny na "obmedzováky".
To je ona:
Veľmi pohodlne sa dá odmerať výška obmedzováka a následne ( ak treba ) ho môžme zbrúsiť.
Pre lepšiu predstavu uvediem, že obmedzovák nesmie byť vyššie ako rezný zub, inak reťaz nepíli vôbec. Ešte horšie je keď sa zbrúsi hneď celý ( veď kto by to vkuse meral ), vtedy nastane to, že celá rezná časť zuba je v zábere a v tvrdšom dreve ich postupne odtŕha, ešte horšie sa cíti píla, pretože je to obrovská záťaž na motor, v najhoršom môže dôjsť k zadretiu píly!

Pri brúsení "malých" reťazí ( stihl:3/8 picco, oregon: 91 ) používame pilník priemeru 4 mm.
Pri brúsení "stredných" reťazí ( stihl:.325, oregon: 21 ) používame pilník priemeru 4,8 mm.
Pri brúsení "veľkých" reťazí ( stihl 3/8, oregon: 73 ) požívame pilník priemeru 5,2 mm.
Na brúsenie "obmedzovákov" požívame plochý pilník.

Pozri aj:
Oregon POWERsharp - zaujímavý spôsob brúsenia reťaze
Demonštrácia systému Oregon PowerSharp
Brúsenie reťaze - VIDEO

Rozdelenie motorových píl:



Zatriedenie motorových píl, je pomerne jasný ukazovateľ pri kúpe. Predpovedá jej schopnosti v priamom nasadení. Asi ťažko by sme si vedeli predstaviť mamičku s deckou sedačkou v ťahači Scania, a ešte absurdnejšie znie myšlienka na vodiča, ktorý vezie 14 tonový náklad vo fábií. Podobne je to aj s motorovými pílami. Pilčík v hore s 1,5 kW pílou a s 30cm lištou by asi veľa roboty neurobil.

Hobby píly:
- sú určené na použitie v záhradách, sadoch, na opilovanie stromov, rezanie tenších dosiek a spilovanie stromov do priemeru 35 cm.
- výkonovo sa pohybujú cca od 1,3 do 2,3 kW.
- charakteristickým znakom je plastový karter ( motor uložený v plaste ) a lišta okolo 35 cm.

Najmenšie hobby píly:
- veľmi populárne u stolárov a tesárov, kvôli nízkej hmotnosti a vynikajúcej ovládateľnosti, s pílami sa dá krátkodobo pomerne pohodlne pracovať aj jednou rukou.
STIHL MS170 - najmenšia "štilka", aká sa predáva na našom trhu
objem: 30,1 cm3 , výkon: 1,3 kW, hmotnosť: 3,9 kg, lišta: 30 cm

DOLMAR PS-33 - najmenšia píla od firmy DOLMAR
objem: 33 cm3 , výkon: 1,3 kW, hmotnosť: 4,7 kg, lišta: 35 cm

HUSQVARNA 235 e-series - najmenšia píla od tejto severskej značky
objem: 34.4 cm³ , výkon: 1.3 kW, hmotnosť: 4.7 kg, lišta 33 cm


Najväčšie hobby píly:
Výkonom sa už približujú k farmárskym pílam, väčšinou sú aj lacnejšie ako "farmárky", nie sú však stavané na mohutné zaťaženie ( 10 kubíkov dreva po príchode z práce za 3 hodinky...). Napríklad: Stihl MS 250, Dolmar PS-401, Husqvarna 460.

Farmárske ( poloprofesionálne ) píly:
- sú určené na rezanie veľkého množstva palivového dreva, a svoje uplatnenie nájdu aj v lesných prácach. Disponujú veľkými výkonmi ( 2 až 3,4 kW ) a sú masívne. Napr.: Stihl MS 290, Dolmar PS460, Husqvarna 445 e-series...

Profesionálne píly:
- ako už napovedá názov, sú určené na ťažbu, prerezávku, záchranárske práce...
- majú veľké výkony ( 2,6 až 6,4 kW ), a kovový karter.
- sú mimoriadne odolné a majú vynikajúce odpruženie.
STIHL MS 260 - najmenšia a najľahšia profi píla od Andreasa Stihla
objem: 50,2 cm3 , výkon: 2,6 kW, hmotnosť: 4,8 kg, lišta: 37 cm
DOLMAR PS 4600 - konečne pekná oblá profíčka od Dolmaru
objem: 46 cm3 , výkon: 2,6 kW, hmotnosť: 5,2 kg, lišta: 38 cm
HUSQVARNA 359 - švédsky profesionál
objem: 59.0 cm³ , výkon: 2.9 kW, hmotnosť: 5.5 kg, lišta: 33 - 50 cm



Toto rozdelenie je iba orientačné, pretože v reálnom svete, keď pracovník potrebuje malú pílu ( spomínal som tesárov ), tak aj ona musí spĺňať požiadavky profesionálnej kvality, ale zase taký tesár, alebo stolár nepoužíva pílu 10 hodín denne, 7 dní v týždni, a ,ani s ňou nepopíli 10 kubíkov dreva po príchode z práce za 3 hodinky...

História motorových píl Husqvarna:



Husqvarna začala vyrábať reťazové píly v roku 1959. Takže nemôžeme prehlásiť, že sme vyrobili tú prvú. Môžeme však tvrdiť, že sme vytvorili typickú modernú reťazovú pílu, ako ju poznáme dnes. Pozerajúc späť, reťazové píly sa používali iba na stínanie a skracovanie výrezov, pričom na odvetvovanie sa stále používala sekera.
Prvá píla pre pílenie aj odvetvovanie
. Uvedením modelu 70 v skorých 60-tych rokoch Husqvarna spôsobila revolúciu v ošetrovaní lesných porastov. Model 70 bol taký ľahký a praktický, že mohol byť použitý aj na odvetvovanie. Bolo tomu tak čiastočne kvôli dlhoročným skúsenostiam Husqvarny s konštruovaním motorov, ktoré boli teraz ľahké a extrémne silné. Reťazové píly sa začali používať na dlhšie časové úseky každý pracovný deň a pre širší rozsah úloh. To malo za následok problémy spôsobené vibráciami motora a lišty čoraz častejšie. Preto sa začal rozsiahly vývoj a výskum, aby boli objavené spôsoby redukcie vibrácií v rukoväti a tým znížené súvisiace zdravotné riziká.
Prvý integrovaný systém tlmenia vibrácií na svete.

Nasledujúcim veľkým krokom vo vývoji reťazových píl bola v roku 1969 prezentácia Husqvarny typu 180, prvej reťazovej píly na svete s integrovaným tlmením vibrácií. Píla sa stala konkrétnym príkladom filozofie Husqvarny a to zamerania na pracovnú situáciu užívateľa. Typ Husqvarna 180 nastavil štandard pre série nových modelov Husqvarny a pre všetkých ostatných výrobcov reťazových píl.Táto prax tvrdo pracovať pre zlepšenie pracovnej situácie užívateľa je zrejmá v celom nepretržitom vývoji píl Husqvarna. Ďalší konkrétny príklad je zotrvačnosťou aktivovaná brzda reťaze, ktorá významne znižuje riziko zranenia v prípade nekontrolovaného spätného vrhu. Bol to ďalší z vyvinutých prvkov, ktoré sa stali štandardom pre všetky moderné motorové píly. Naša úzka spolupráca s profesionálmi, ktorí pracujú v lese, nám umožňuje vyvíjať píly v súlade s ich požiadavkami a im uľahčuje pracovnú situáciu. Okrem toho, niekoľko našich riešení viedlo tvorcov zákona na celom svete k uplatneniu prísnejších požiadaviek na iných výrobcov reťazových píl. Pretože neustále posúvame náš vývoj vpred, naši užívatelia budú z toho profitovať a prinesie im to lepšie pracovné podmienky.


Video: Husqvarna motorové pily - 50 rokov evolúcie





História firmy STIHL:




História spoločnosti STIHL siaha do roku 1926, keď Andreas Stihl založil s niekoľkými spolupracovníkmi neveľkú strojárenskú firmu. V roku 1929 Stihl predstavil svoj "dvojmužný stroj na rúbanie stromov", ktorý je vo všeobecnosti považovaný za vynález prvej prenosnej reťazovej píly. V povojnových rokoch sa začal trvalý rast firmy STIHL, predstavovaný nielen vývojom dnes už legendárnych modelov píl, ale aj stálym zvyšovaním obratu a rozvojom výrobnej základne. Okrem pôvodných závodov v nemeckom Waiblingene pribudli výrobné prevádzky v USA, Brazílii, Švajčiarsku a Rakúsku. Dôraz na inovácie, uplatňovanie svetových progresívnych technológií a poznatkov vlastného výskumu - to sú základy na ktorých stojí preslávená kvalita a spoľahlivosť produktov STIHL. Zárukou zachovania týchto princípov aj do budúcna je rodinný charakter podniku, vlastneného (napriek postupujúcej globalizácii) výhradne súrodencami Stihlovými, deťmi zakladateľa firmy, v čele s Hansom Petrom Stihlom.


1929 - Stroj STIHL na pílenie stromov "typ A"Prvá píla STIHL s benzínovým motorom. Dvojmužná píla s výkonom 6 konských síl a hmotnosťou 46kg.1950 - Jednomužná motorová píla STIHL BL
Prvá jednomužná motorová píla STIHL. Píla váži 16 kg a má otočný karburátor pre použitie v rôznych polohách.
1954 - Benzínová motorová píla STIHL BLK
Prvá skutočne ľahká píla, ktorá váži 11 kg.




1959 - Benzínová motorová píla STIHL CONTRA
Legendárna píla s výkonom 6 konských síl a hmotnosťou 12 kg, vďaka ktorej sa presadila motorizácia práce v lese na celom svete.



História spoločnosti Partner



História firmy DOLMAR:


História firmy je často spätá s históriou a dejinami vývojových etáp, ktoré ich píšu. Napríklad na začiatku hamburského závodu stál E. Lerp and Co. Príležitosťou pre jeho založenie Emilon Lerpon bol jeho vývoj prvej benzínovej motorovej reťazovej píly na svete v roku 1927: motorovej reťazovej píly DOLMAR "typ A". Ako vznikol názov DOLMAR? Emil Lerp bol už vtedy moderný a prezieravý podnikateľ, ktorý pochopil, ako motivovať svojich spolupracovníkov. Pri jednej súťaži objavil meno pre svoju pílu. Jednoduché, dobre znejúce a ľahko vysloveiteľné vo všetkých svetových jazykoch. Práve jeho manželka Martha túto súťaž vyhrala s návrhom DOLMAR. Pretože na tomto 739 m vysokom vrchu v Durínskom lese sa benzínová motorová reťazová píla v roku 1927 použila. Emil Lerp okrem toho pochádzal s Durínska a vrch Dolmar bol častým cieľom rodinných výletov. Píla bola tak úspešná, žeEmil Lerp meno DOLMAR preniesol aj na svoju firmu. Táto píla v celosvetovom meradle zanamenala technickú revolúciu v lesných prácach. V nasledujúcich rokoch jedno za duhým nasledovali ďalšie vývojové riešenia, ktoré ďaleko presiahli budúcnosť. V roku 1939 na trh prišiel "typ CL". Vyrábal sa takmer 30 rokov a presadil sa na celom svete. V roku 1935 nasledovala prvá elektrická píla, vyžadujúca iba jedného muža. Po nej nasledoval prvý membránový karburátor, necitlivý na polohu, priamy pohon bez prevodovky, princíp 2 hmotností, Wankelov motor a ďalšie svetové novinky, ktoré určovali ďalšie trendy vývoja.
Motorová reťazová píla DOLMAR "typ A" Vážila 58 kg a obsluvali ju dvaja muži. Dosahavala výkon 8,0 KS (5,9 kW) pri zdvihovom objeme 245 cm3."Typ CL" z roku 1939 s inovatívnou konštrukciou bol výrazne nadčasový. Táto píla sa vyrábala takmer 30 rokov a znamenala celosvetový úspech.


História spoločnosti Partner